Dylematy
Dylematy – autorski pomysł na ćwiczenie funkcji poznawczych, umiejętności społecznych a także interesujący temat do dyskusji grupowej.
Uczestnik ćwiczenia ma za zadanie zapoznać się z krótką historią i podjąć decyzję jak postąpi w tej sytuacji. W innym wariancie należy ocenić wybory uczestników historii.
Podejmując decyzję opieramy się na różnych, często zindywidualizowanych heurystykach, a z tych samych informacji na wejściu w grupie otrzymujemy różne wnioski.
To ćwiczenie zdaje się mieć większą moc w pracy grupowej „każdy z nas jest inny”, każdy też może podejmować swoje własne decyzje. Być może w grupie zaobserwujemy także wartościowanie swoich decyzji jako lepszych od innych.
Cześć z proponowanych dylematów zabarwiona jest myśleniem ksobnym np. „nieznane dziewczyny w pociągu śmieją się i zerkają w twoja stronę, co zrobisz”. To doskonałe tło do dyskusji o obecnych w schizofrenii i zaburzeniach afektywnych urojeniach ksobnych oraz materiał porównawczy dla osób o podobnych objawach, jak inni reagują na te same wydarzenia.
Co powinni zrobić uczestnicy tych historii:
Jan widzi jak w pociągu jeden z pasażerów okrada kurtkę innej osoby. Jan to nikłe chucherko. A złodziej może zareagować złością na uwagi.
Praca na wyrazach
W tym ćwiczeniu zawarto kilka poleceń oraz tabele zawierające wyrazy i puste pole do uzupełnienia. Polecenia dotyczą wypisania skojarzeń do wyrazów, ich przeciwieństw oraz synonimów. Trening funkcji językowych, a także plastyczności i przerzutności uwagi.
Zaobserwowano we własnej praktyce, że osoby z deficytami poznawczymi mają trudności w dostosowywaniu do zmieniających się poleceń w ramach podobnych zadań. Rozpoczynając od skojarzeń w kolejnym zadaniu kontynuują oni tym samym schematem i zamiast przeciwieństw nadal dopisują swoje skojarzenia.
Do podanych słów dopisz swoje skojarzenie:
nieprawdziwy | regionalny |
narcyzm | północ |
pobliski | selektywny |
Do podanych słów dopisz ich przeciwieństwo:
wielkoduszny | pobliski |
gigantyczny | pożywny |
zagrażający | uszczypliwy |
Do podanych słów dopisz synonimy (wyrazy znaczące to samo np. Samochód – Auto):
bitwa | wizyta |
panna | rodzina |
odraza | upojenie |
Labirynty
Ćwiczenie grafomotoryczne.
Znajdź drogę przez labirynt.
Połącz cyfry
Ćwiczenie polegające na połączeniu cyfr w zadanej kolejności. Ćwiczenie doskonali umiejętność przeszukiwania materiału, sekwencyjnego przetwarzania informacji i koncentrację, w uproszczeniu odpowiada testowi CTT – Kolorowy Test Połączeń, wykorzystywanym w diagnostyce neuropsychologicznej.
Połącz ze sobą punkty, zaczynając od tego przy 1, a kończąc na 30.
Wykreślanka
Tablica liter, wśród których ukryte są ciągi liter składające się w wyrazy. Należy odnaleźć te ciągi i wykreślić. Ćwiczenie uwagi, funkcji wzrokowo-przestrzennych.
Znajdź i wykreśl w diagramie ukryte wyrazy.
oszołomienie, stanowy, nieustępliwy, mokry, nieosiągalny, nieprzyjaźń, pistolet, pozycja, kolor, chełpliwy, blady, krótkometrażowy, obrzydliwość, nasycenie, usprawiedliwiony, ciasto, zachwyt
Znajdź litery
Celem ćwiczenia jest wyszukanie różniących się symboli wśród podobnych graficznie liter i znaków, na przykład h wśród k. Stanowi to trening uwagi.
Odnajdź wyrazy
Zadanie polega na odszukaniu wyrazów wśród losowych liter. Uczestnik ćwiczenia nie otrzymuje wskazówek co do tego, jakie wyrazy powinien znaleźć. Ćwiczenie uwagi.
W poniższym ciągu liter znajdź i podkreśl 40 ukrytych wyrazów.
Podaj wyrazy na zadaną literę
Celem ćwiczenia jest wypisanie po pięć wyrazów zaczynających się na zadaną literę Ćwiczenie funkcji językowych.
Zapamiętywanie twarzy i imion
Na pierwszej stronie prezentowane są zdjęcia osób podpisane imieniem i nazwiskiem, które należy zapamiętać. Na kolejnej stronie przywołujemy zapamiętane informacje z pamięci. Widoczne są teraz jedynie zdjęcia twarzy, ułożone w innej kolejności, a zadanie polega na podpisaniu zdjęć imieniem i nazwiskiem. W przypadku trudności zadanie można uprościć i poprosić uczestników o zapamiętywanie jedynie imion.