Rehabilitacja i usprawnianie funkcji poznawczych, zasadność wykorzystania kart pracy

Pojęcie rehabilitacji funkcji poznawczych rozumiane jest jako rodzaj treningu sprowadzającego się do usprawniania funkcji poznawczych, pamięci, uwagi, funkcji wzorkowo – przestrzennych i wykonawczych. Działając różnymi formami treningów powoduje się pobudzenie komórek mózgu do tworzenia nowych połączeń na zasadzie neuroplastyczności, co przekłada się na poprawę nauki, pracy i innych umiejętności, a w rezultacie wpływa globalnie na lepsze funkcjonowanie [4].

Rehabilitacja funkcji poznawczych może przybierać wiele różnych form, takich jak wysiłek fizyczny, gry zespołowe i planszowe, treningi w oparciu o karty pracy, programy multimedialne i inne. Oddziaływania można podzielić na laboratoryjne – ćwiczące umiejętności abstrakcyjne lub zorientowane ekologicznie – odnoszące się do sytuacji życiowych. Wszystkie te oddziaływania mają na celu usprawnianie funkcji poznawczych w trwały sposób, przekładający się na funkcjonowanie osób chorych (na przykład na schizofrenię) [3].

Rehabilitacja i usprawnianie funkcji poznawczych są uznanymi w literaturze metodami leczenia deficytów poznawczych, które to są jednym z objawów najmocniej upośledzających funkcjonowanie w schizofrenii [3]. Problemy z pamięcią są też jednym z objawów choroby Alzheimera i demencji, a ćwiczenia funkcji poznawczych stanowią w ich przypadku swoiste podejście wymierzone w problemy z pamięcią [2].

Przykładowe karty pracy: wykreślanie wyrazów, wyszukiwanie wyrazów w ciągu liter, dopisywanie nazwisk. Dokładnie te ćwiczenia można pobrać z naszego generatora.

Rezultatem działania aplikacji tworzonej w tej pracy, są karty ćwiczeń umiejętności abstrakcyjnych, które można wpasować w kategorię treningów neuropoznawczych, poprawiających lub rekonstruujących zaburzone funkcje poznawcze do poziomu ich prawidłowego funkcjonowania. Wykazano, że regularne wykonywanie zbiorów powtarzających się ćwiczeń poznawczych może wywoływać zmiany zarówno behawioralne, jak i na poziomie neuronalnym [6]. Potwierdzono pozytywny wpływ stosowania takich metod, określając go jako trwały, choć o niewielkiej lub średniej wielkości [8].

W przypadku osób chorych na zaawansowane stadia Alzheimera lub demencję nie wykazano dowodów na skuteczność treningów funkcji poznawczych [2], metody te są pomocne jedynie w ich wczesnych stadiach, w których pomimo doświadczanych trudności związanych z pojawiającą się chorobą, pamięć i inne procesy poznawcze są względnie niezaburzone. W zaawansowanych stadiach tych chorób kluczowe jest dopasowanie interwencji i treningów do indywidualnych potrzeb chorych oraz praktyczne formy ćwiczeń, w przeciwieństwie do abstrakcyjnych zadań będących sednem treningów poznawczych.

Treningi funkcji poznawczych, a w tym szczególnym przypadku głównie uwagi, znajdują zastosowanie jako element terapii u dzieci z ADHD [5].

Bibliografia:

  1. Buzan, T. (2016). Pamięć na zawołanie. Wydawnictwo Aha!.
  2. Clare L, Woods RT, Moniz Cook ED, Orrell M, Spector A. (2006). Cognitive rehabilitation and cognitive training for early-stage Alzheimer’s disease and vascular dementia (Review). The Cochrane Library 2006, Issue 3.
  3. Linke M, Jarema M. (2014). Rehabilitacja poznawcza osób chorych na schizofrenię – najnowsze interwencje. Psychiatr. Pol.; 48(6):1179–1188.
  4. Mosiołek A., Gierus J. (2016). Funkcje poznawcze a radzenie sobie z problemami życia codziennego w schizofrenii. Psychiatria, tom 13, nr 2, 98–104.
  5. Sarzyńska J,  Ruchel A. (2011). Trening uwagowy w terapii osób z zaburzeniami kontroli impulsów. Seksuologia Polska 2011, 9, 2, 76–79.
  6. Subramaniam K, Luks TL, Fisher M, Simpson GV, Nagarajan S, Vinogradov S. (2012). Computerized cognitive training restores neural activity within the reality monitoring network in schizophrenia. Neuron 2012; 73(4): 842–853.
  7. Ratajczak M. Ćwiczenia usprawniające pamięć. Polpharma.
  8. Wykes T, Huddy V, Cellard C, McGurk SR, Czobor P. (2011). A meta-analysis of cognitive remediation for schizophrenia: Methodology and effect sizes. Psychiatry ; 168(5): 472–485.

Dodaj komentarz