Cel ogólny: uczestnik zna podstawowe zasady efektywnego zaprezentowania się na rozmowie kwalifikacyjnej.
1h | I część teoretyczna |
0,5h przerwa | II część poczęstunek (kawa, ciastko) + możliwość konsultacji |
1,5h | III część praktyka + ewaluacja |
Łącznie 3 godziny.
możliwość opuszczenia kursu po godzinie 15:00 (w wyjątkowych sytuacjach, jak dzieci w przedszkolu, czy inne kataklizmy naturalne, takie jak np. głodny mąż).
I część – Teoria 45minut + wzór rozmowy kwalifikacyjnej (15 minut)
Nawiązanie relacji z grupą (2minuty).
„Wyobraź sobie, że właśnie otrzymałeś zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną. Jaka jest twoja reakcja? Czujesz się szczęśliwy, podekscytowany i nie możesz się doczekać tego dnia? Czy jesteś raczej przerażony, przygotowany na najgorsze i ogarnięty poczuciem nadchodzącej klęski?”
Chwila na reakcje uczestników. W przypadku jej braku, na pytanie odpowiadamy sobie sami:
„Rozmowa kwalifikacyjna często postrzegana jest jako przeszkoda w uzyskaniu danej pracy. Niesłusznie, ponieważ niezależnie od celu, jaki chcemy osiągnąć, taka rozmowa jest doskonałym polem do popisu. Dlaczego? Ponieważ w większości przypadków to ty jesteś w stanie ukształtować opinię rozmówcy na swój temat. Sam podejmujesz decyzję co do tego, jak się ubierzesz na spotkanie, w jaki sposób będziesz odpowiadał na pytania. Jest wiele rzeczy, które mogą sprawić, że pracodawca uwierzy w to, że to ty jesteś idealnym kandydatem na stanowisko, które oferuje.”
Omówienie tego, czym jest rozmowa kwalifikacyjna (3 minuty).
Cel: Uczestnik posiada prawidłowe, zgodne z rzeczywistością i wolne od uprzedzeń pojęcie rozmowy kwalifikacyjnej.
„Powodem tego, że ktoś zaprosił cię na rozmowę kwalifikacyjną jest to, że chce się dowiedzieć o tobie czegoś więcej, zanim cię zatrudni. Celem rozmowy nie jest zadawanie podchwytliwych pytań, czy dogłębne analizowanie twojej przeszłości zawodowej, tego pracodawca dowie się chociażby z twojego, skonstruowanego wczoraj, CV. Właściwie to uczestniczysz w rozmowie kwalifikacyjnej dlatego, że twoje CV zainteresowało pracodawcę.”
- typy rozmów kwalifikacyjnych
- rozmowa przed komisją
- inne metody oceny
- przebieg rozmowy kwalifikacyjnej
Planowanie i przygotowanie (15 minut).
Cel: Uczestnik wie, w jaki sposób może przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej.
„W dzisiejszych czasach otrzymanie pracy jest kwestią nie tylko odpowiednich kwalifikacji, lecz także umiejętności sprzedania własnej osoby podczas rozmowy kwalifikacyjnej”
- przygotowanie się do pracy w danej firmie (załącznik)
- przemyślenie oferty
- prawdopodobny zakres zadawanych pytań (załącznik)
Wywieranie dobrego wrażenia (25 minut).
Cel: Uczestnik ma świadomość, jaki wpływ na ocenę jego osoby wywiera postawa, ubiór i zachowanie.
- znaczenie autoprezentacji
- wywieranie korzystnego pierwszego wrażenia
- wygląd zewnętrzny
- kolorystyka i styl
- dodatki
- fryzura
- makijaż
- sposób bycia
- kontakt wzrokowy
- postawa
- gestykulacja
- pewność siebie
- pozytywne nastawienie
- jak dotrzeć na czas
- zaplanuj i przećwicz wcześniej dojazd, nie spóźnij się
- sposób mówienia
- panowanie nad stresem
- ćwiczenia rozluźniające
Zapoznanie się z arkuszem wzoru rozmowy kwalifikacyjnej (w załączniku), możliwość wypełnienia arkusza (15 minut).
Część II – konsultacja, poczęstunek (30 minut).
Uczestnicy pracują indywidualnie nad otrzymanym arkuszem, może im to zająć więcej niż 15 minut, nie muszą odpowiadać na wszystkie pytania.
Gdy skończą, mogą skorzystać z poczęstunku i herbaty, do których dostęp znajdzie się w tej samej sali. Osoba prowadząca szkolenie pozostaje przez 1 godzinę do dyspozycji. Każdy uczestnik kursu może skonsultować z nim swój arkusz
Część III – praktyka + ewaluacja (90minut).
Cel: Ewaluacja zajęć.
Cel: Uczestnik poznaje praktyczną stronę rozmowy kwalifikacyjnej pod okiem instruktora. Poznaje błędy swoje i innych uczestników, uczy się, jak do nich nie dopuszczać. Słuchając innych poznaje interesujące, gotowe odpowiedzi na typowe pytania na rozmowie kwalifikacyjnej.
Każdy z uczestników szkolenia powinien wziąć udział w krótkiej, symulowanej rozmowie kwalifikacyjnej z prowadzącym szkolenie.
Rozmowa odbywa się w tej samej sali, w której znajduje się reszta grupy, aby wywołać u uczestnika dyskomfort i uczucie stresu oraz aby każdy mógł uczyć się od siebie nawzajem.
Rozmowa przebiega według następującego scenariusza (6 minut na osobę):
- Zabranie od uczestnika jego arkusza z prośbą o wyjście z sali, odczekanie 10 sekund, a następnie wejście.
- Wejście uczestnika, przywitanie się.
Osoba prowadząca szkolenie wskazuje na pozostałą część grupy i zaznacza, że oni również będą przysługiwać się odpowiedzią na pytania i również mają prawo zadawać pytania. - Wybór z arkusza kilku (1-3) ciekawych pytań, na które podejrzewa się, że uczestnik odpowie interesująco i wyczerpująco, oraz 1 pytania trudnego, stanowiącego wyzwanie dla uczestnika.
- Podziękowanie, omówienie rozmowy, silnych stron uczestnika, błędów wraz z propozycją pracy i rozwoju. Prośba o pozostanie na sali.
Uczestnik śpieszący się może opuścić salę szybciej. Jednak ważna dla utrzymania atmosfery napięcia jest widownia. Należy zaznaczyć rolę ćwiczenia nie tylko dla osoby prowadzącej aktualnie rozmowę kwalifikacyjną, ale także dla pozostałych uczestników ćwiczenia.
Załącznik: rozmowa kwalifikacyjna w pigułce
1. Firma:
Zasięgnij informacji o firmie, w której odbędziesz rozmowę kwalifikacyjną.
Ta firma może być również twoją firmą, twoim miejscem pracy. Uczciwe jest, że chcesz poznać ją bliżej, przecież na rozmowie kwalifikacyjnej chcą poznać ciebie.,
Skorzystaj z Internetu, odwiedź placówkę osobiście i dowiedz się następujących rzeczy:
- czym zajmuje się dana firma
- jakie są cele działalności danej firmy, jej zasady i misja
- jeśli jest to firma sektora prywatnego, w jaki sposób funkcjonuje, kim są jej główni konkurenci
- jeśli jest to organ sektora publicznego, jaka jest jego pozycja z punktu widzenia organów finansowania i decydentów politycznych
- w jaki sposób można określić ten typ organizacji
- jakie byłyby twoje odczucia, gdybyś współpracować z tą firmą
Jeśli masz jakieś wątpliwości, czy pytania, rozważ, czy możesz je przedstawić podczas rozmowy kwalifikacyjnej.
2. Ty
a) Twoje kwalifikacje i umiejętności
Bądź profesjonalny!
Przejrzyj jeszcze raz swoje CV. Upewnij się, że dokładnie pamiętasz przebieg swojej dotychczasowej kariery, wszystkich odbytych kursów.
Swoje CV musisz potrafić recytować przez sen! Pamiętaj, że pracodawca także zna twoje CV.
Jeśli pracodawca pyta się, np. o ukończone przez ciebie kursy, zacznij od tych najbardziej istotnych. Pracodawca chce dowiedzieć się, czego nauczyłeś się na tych kursach. Opowiedz o tym, o ich przebiegu, o zdanych egzaminach, które z zajęć uważałeś za najbardziej rozwijające i dlaczego.
b) Twoje wcześniejsze doświadczenie zawodowe
Miej w pamięci miejsca wcześniejszego zatrudnienia. Przedstaw pracodawcy swoje najważniejsze obowiązki.
Twoje umiejętności związane z określoną dziedziną zawodową oznaczają, że nie będziesz wymagał szkolenia, aby wykonać te same obowiązki w kolejnej pracy.
c) Twój charakter i osobowość
Jeżeli jesteś osobą, która dopasuje się do firmy i będzie z przyjemnością wykonywać swoją pracę, możesz bez trudu zostać przeszkolony i nadrobić w ten sposób brak umiejętności lub wykształcenia.
Przykładowe pytania:
- Co może Pan/Pani powiedzieć o swoim wykształceniu?
- Czy któryś z elementów studiów szczególnie przypadł Panu/Pani do gustu?
- Czy może Pani opisać jakiś projekt, nad którym pracowała Pani w trakcie nauki w szkole lub w czasie studiów?
- Czy ma Pani jakieś doświadczenie zawodowe?
- Czy może Pani powiedzieć mi coś na temat swojej poprzedniej pracy?
- Dlaczego zdecydowała się Pani porzucić poprzednią pracę?
- Co uznaje Pani za swoje największe osiągnięcie zawodowe?
- Czy może Pani opisać jakąś trudną sytuację, której musiała Pani stawić czoło?
- Jakie są Pani hobby lub zainteresowania?
- Jakie są Pani zalety?
- Jakie są Pani wady?
- Z czego jest Pani najbardziej dumna?
- Jak wyobraża sobie Pani swoje życie zawodowe za pięć lat?
- Dlaczego spośród wszystkich kandydatów mamy wybrać właśnie Panią?
- Co oznacza dla Pani pojęcie równych szans?
- Co nowego może Pani wnieść w naszą organizację?
- W jakich sytuacjach unika Pan/Pani ryzyka?
- Jak bardzo jest Pan/Pani ambitna?
- Co tak naprawdę sprawia, że rano chce się Pani wstać i iść do pracy?
Bibliografia:
- Nazwisko, X., Nazwisko, X. Y. (rok). Tytuł książki. Miejsce wydania: Wydawnictwo.
- Corfield R. (2004). Rozmowa kwalifikacyjna. – Gliwice: Wydaw. Helion.
- Langdon, K., Cartwright N. (2007). Rozmowa kwalifikacyjna: jak zdobyć wymarzoną pracę. Poznań : Dom Wydawniczy Rebis.