Alfa Cronbacha – obliczenie w programie SPSS

Podczas badania psychologicznego chcielibyśmy zweryfikować rzetelność zastosowanego narzędzia z wykorzystaniem wskaźnika alfa Cronbacha. Załóżmy, że celem badawczym jest określenie korelacji między innymi pomiędzy satysfakcją małżeńską mierzoną skalą OZ (Hendrick & Hendrick), a otrzymywanym wsparciem społecznym mierzonym przy pomocy Skali Spostrzeganego Wsparcia Społecznego autorstwa K. Popiołek i I. Pilch (SSWS). W tym artykule policzymy wskaźnik alfy … Dowiedz się więcej

Rozmowa kwalifikacyjna – scenariusz zajęć

Cel ogólny: uczestnik zna podstawowe zasady efektywnego zaprezentowania się na rozmowie kwalifikacyjnej. 1h I część teoretyczna 0,5h przerwa II część poczęstunek (kawa, ciastko) + możliwość konsultacji 1,5h III część praktyka + ewaluacja Łącznie 3 godziny. możliwość opuszczenia kursu po godzinie 15:00 (w wyjątkowych sytuacjach, jak dzieci w przedszkolu, czy inne kataklizmy naturalne, takie jak np. … Dowiedz się więcej

Warsztaty – Internet jako zagrożenie i dobrodziejstwo

Czas trwania warsztatów – około 45 minut. 1 ) Przedstawienie się, opisywanie tematyki zajęć i (stworzenie kontraktu z uczniami?) 2) Stworzenie na tablicy tabelki i prośba do uczniów o jej uzupełnienie  Zalety Internetu (pozytywne zjawiska/sytuacje związane z korzystaniem z Internetu)  Popularne strony internetowe (najczęściej odwiedzane przez uczniów)  Wady Internetu (negatywne zjawiska/sytuacje związane z korzystaniem z … Dowiedz się więcej

Wpływ korzystania z komputera i Internetu na rozwój dzieci i młodzieży

Komputer wydaje się być jednym z największych  wynalazków XX wieku, którego walorów nie sposób jest przecenić. Obecnie dzieci i młodzież żyją w świecie coraz szybciej rozwijających się massmediów. Dziś trudno wyobrazić sobie dzieciństwo bez telewizji, komputera czy Internetu. Zakres oraz relacje zachodzące między nimi, kształtują osobowość dziecka. Pojawia się także coraz więcej przesłanek zwracających uwagę na … Dowiedz się więcej

Autoprezentacja – jak się pokazujemy w sieciach społecznościowych, czatach i grach komputerowych

Autoprezentacja jest procesem wpływania na odbiór swojego wykreowanego wizerunku, manipulowania wrażeniem, jaki wywieramy na innych. Przeważnie proces ten jest automatyczny. Jednak, gdy cele są dla nas doniosłe, lub sytuacja jest nowa, to zaczynamy świadomie planować nasze działania związane z autoprezentacją. Autoprezentacja pomaga w osiąganiu celów, pozwala budować pożądany obraz własnego Ja. Polega zwykle na strategicznym … Dowiedz się więcej

Problem podejmowania decyzji

Codziennie mierzymy się z koniecznością wyboru spośród kilku możliwości i podjęcia decyzji. Stojąc przed wyborem zmagamy się z konfliktami, związanymi z atrakcyjnością dostępnych możliwości. Decyzje często podejmujemy w sposób zautomatyzowany. Automatyzowanie podejmowania decyzji opiera się na wykorzystywaniu heurystyk – uproszczonych schematów. Heurystyki zazwyczaj pozwalają na podjęcie trafnej decyzji w krótszym czasie, jednak zawsze dłuższe rozważanie … Dowiedz się więcej

Trening funkcji poznawczych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii

Na rynku specjalistycznym istnieją gotowe rozwiązania pozwalające usprawniać procesy poznawcze, wykorzystywane w rehabilitacji pacjentów, czy w terapii dysleksji. Specjaliści mają do dyspozycji urządzenia i specjalistyczne oprogramowanie. Przykładem urządzeń jest biofeedback – zbierający informacje z ciała, takie jak natężenie fal mózgowych EEG, napięcie galwaniczne skóry, napięcie specyficznych mięśni, reakcje na bodźce. Odczyty prezentuje się na żywo … Dowiedz się więcej

Rehabilitacja i usprawnianie funkcji poznawczych, zasadność wykorzystania kart pracy

Pojęcie rehabilitacji funkcji poznawczych rozumiane jest jako rodzaj treningu sprowadzającego się do usprawniania funkcji poznawczych, pamięci, uwagi, funkcji wzorkowo – przestrzennych i wykonawczych. Działając różnymi formami treningów powoduje się pobudzenie komórek mózgu do tworzenia nowych połączeń na zasadzie neuroplastyczności, co przekłada się na poprawę nauki, pracy i innych umiejętności, a w rezultacie wpływa globalnie na lepsze funkcjonowanie [4]. … Dowiedz się więcej

Zaburzenia funkcji poznawczych

Jednymi z głównych procesów poznawczych są uwaga – potencjał selekcji informacji, redukcji zbędnych informacji i koncentracji na wybranych; pamięć – umiejętność zapamiętywania i przypominania sobie informacji, skojarzeń i wrażeń; funkcje wykonawcze – obejmujące planowanie i działanie, podejmowanie decyzji, rozwiązywanie problemów, powstrzymywanie się przed czymś; fluencja słowna – zdolność przypominania sobie słów; funkcje wzrokowo – przestrzenne … Dowiedz się więcej